Nu ska jag klaga lite...
I förrgår kväll var vi ute och åt. Anders bjöd ut mig samt sin dotter med pojkvän på Sjövillan. En jättemysig ganska ny restaurang, belägen nära Siljans strand i Rättvik.
Det var en fin kväll, för en gång skull sken solen och det var värme i luften. Vi hade beställt bord till 19.30.
Det började med att personalen verkade allmänt förvirrad och inte visste riktigt var vårt bord var reserverat någonstans; dvs ute eller inne. Vi hade önskemål om att få sitta ute på den jättelika inglasade altanen nära vattnet. Flickan i baren visade till sist ut oss till ett dubbelbord som vi fick hjälpa till att dra isär så att det blev ett bord för bara fyra personer.
Vackert läge
Vi beställde en flaska vitt och satte oss för att invänta menyn. Efter en stund kom servitrisen och frågade om vi hade bestämt oss. Först då uppdagades att menyn gick att läsas på "tabletterna" som låg på bordet...Det var det ingen som hade talat om för oss.
Vi beställde 3 st fiskgryta och en kalvytterfilé + 2 korgar vitlöksbröd.
45 minuter och 2 glas vin senare började vi undra varför vi aldrig fick in våran mat. Dessutom hade sällskapet bredvid oss fått in sina rätter och dom kom efter oss. Vi var rejält hungriga när vi såg en servitör komma gåendes emot oss med 2 st fiskgryta samt två korgar med vitlöksbröd. Han verkade inte ha koll på läget utan frågade oss vad vi hade beställt. Då vi informerade honom att vi beställt fiskgryta så blev han tveksam. Han visste inte om det var vår fiskgryta eller någon annans han hade i famnen. Han tog sedan ett beslut och serverade två av oss varsin tallrik och ställde ner en korg med vitlöksbröd. Jag var hungrig och tog för mig av brödet och skulle precis börja äta av maten när servitören kom tillbaka.
"Det var tyvärr inte er mat", sa han. Tog tillbaka de två tallrikarna med fiskgryta igen och även korgen med vitlöksbrödet (!) Jag påpekade att jag redan hade tagit för mig av brödet, en bit låg på sidan av ena "fisk"tallriken. Han brydde sig inte om det utan försvann med "vår" mat och bröd. Där satt vi snopna kvar. Då vi faktiskt hade beställt två korgar med bröd så gick jag in i restaurangen och påpekade detta. Där stod ena servitrisen och nästan småhånglade med bartendern (!) Efter en stund kom hon ut med bröd men såg också hon en aning förvirrad ut.
"Vilket bordsnummer har ni?" frågade hon oss (det borde hon ha vetat, det är hennes jobb).
"200" sa jag lite sarkastiskt. Sen försvann hon bort med brödet. Inte heller denna gång fick vi vårt bröd...
Nu var vi lite uppretade om sanningen ska fram. Det var dålig service och usel organisation på den här kvällspersonalen. Dom verkade helt förvirrade och hade ingen koll what so ever!
När maten äntligen kom var vi lagomt muntra, speciellt jag...Till saken hör att vi själva fick lov att fråga efter servetter! Vilka servitrisen liksom bara slängde fram utan vidare finess.
Miljön vid Sjövillan
Som tur var så maten helt fantastiskt god och vi fick in vårt vitlöksbröd till sist. Humöret svängde till det gladare hållet igen och vi avslutade middagen med en Espresso. Vi hade trevligt trots allt och det märktes på en av servitriserna att hon förstod att dom hade klantat till det. Hon la verkligen manken till på slutet och försökte gottgöra oss genom att vara uppmärksam och fråga oss om maten.
Brukar inte vara "klagig" och kräsen....Men vissa saker tolererar man helt enkelt inte. Dålig serveice är bland det värsta som finns!
För övrigt kan jag rekommendera Sjövillan - Maten är utsökt!
P.s. Vi har varit där vid ett flertal andra tillfällen och då har servicen varit bra, så detta olyckliga tillfälle hoppas jag var endast ett undantag D.s.
// Kramen från Mi@ //
Det var en fin kväll, för en gång skull sken solen och det var värme i luften. Vi hade beställt bord till 19.30.
Det började med att personalen verkade allmänt förvirrad och inte visste riktigt var vårt bord var reserverat någonstans; dvs ute eller inne. Vi hade önskemål om att få sitta ute på den jättelika inglasade altanen nära vattnet. Flickan i baren visade till sist ut oss till ett dubbelbord som vi fick hjälpa till att dra isär så att det blev ett bord för bara fyra personer.
Vackert läge
Vi beställde en flaska vitt och satte oss för att invänta menyn. Efter en stund kom servitrisen och frågade om vi hade bestämt oss. Först då uppdagades att menyn gick att läsas på "tabletterna" som låg på bordet...Det var det ingen som hade talat om för oss.
Vi beställde 3 st fiskgryta och en kalvytterfilé + 2 korgar vitlöksbröd.
45 minuter och 2 glas vin senare började vi undra varför vi aldrig fick in våran mat. Dessutom hade sällskapet bredvid oss fått in sina rätter och dom kom efter oss. Vi var rejält hungriga när vi såg en servitör komma gåendes emot oss med 2 st fiskgryta samt två korgar med vitlöksbröd. Han verkade inte ha koll på läget utan frågade oss vad vi hade beställt. Då vi informerade honom att vi beställt fiskgryta så blev han tveksam. Han visste inte om det var vår fiskgryta eller någon annans han hade i famnen. Han tog sedan ett beslut och serverade två av oss varsin tallrik och ställde ner en korg med vitlöksbröd. Jag var hungrig och tog för mig av brödet och skulle precis börja äta av maten när servitören kom tillbaka.
"Det var tyvärr inte er mat", sa han. Tog tillbaka de två tallrikarna med fiskgryta igen och även korgen med vitlöksbrödet (!) Jag påpekade att jag redan hade tagit för mig av brödet, en bit låg på sidan av ena "fisk"tallriken. Han brydde sig inte om det utan försvann med "vår" mat och bröd. Där satt vi snopna kvar. Då vi faktiskt hade beställt två korgar med bröd så gick jag in i restaurangen och påpekade detta. Där stod ena servitrisen och nästan småhånglade med bartendern (!) Efter en stund kom hon ut med bröd men såg också hon en aning förvirrad ut.
"Vilket bordsnummer har ni?" frågade hon oss (det borde hon ha vetat, det är hennes jobb).
"200" sa jag lite sarkastiskt. Sen försvann hon bort med brödet. Inte heller denna gång fick vi vårt bröd...
Nu var vi lite uppretade om sanningen ska fram. Det var dålig service och usel organisation på den här kvällspersonalen. Dom verkade helt förvirrade och hade ingen koll what so ever!
När maten äntligen kom var vi lagomt muntra, speciellt jag...Till saken hör att vi själva fick lov att fråga efter servetter! Vilka servitrisen liksom bara slängde fram utan vidare finess.
Miljön vid Sjövillan
Som tur var så maten helt fantastiskt god och vi fick in vårt vitlöksbröd till sist. Humöret svängde till det gladare hållet igen och vi avslutade middagen med en Espresso. Vi hade trevligt trots allt och det märktes på en av servitriserna att hon förstod att dom hade klantat till det. Hon la verkligen manken till på slutet och försökte gottgöra oss genom att vara uppmärksam och fråga oss om maten.
Brukar inte vara "klagig" och kräsen....Men vissa saker tolererar man helt enkelt inte. Dålig serveice är bland det värsta som finns!
För övrigt kan jag rekommendera Sjövillan - Maten är utsökt!
P.s. Vi har varit där vid ett flertal andra tillfällen och då har servicen varit bra, så detta olyckliga tillfälle hoppas jag var endast ett undantag D.s.
// Kramen från Mi@ //
Kommentarer
Postat av: Heather Kozak-Lundquist
Jag skulle ha vägrat betala och bad om chefen att komma. I USA får man göra så, med dåligt service osv, och då får man maten "on the house" pga av allt slarvigheter. Låter som Sjövillan behöver Gordon Ramsey´s hjälp!
Postat av: Blogg by Maliin Stoor
Ojojoj!
Inte bra, förstår att du/ni tröttnade, sådär får det inte gå till!!!
Må gott
Maliin
Postat av: Mia
Skönt att höra att ni tycker som jag så att jag inte bara verkar va en negativ gnällig svensk :) Heather: Har du numret till Gordon? S
Postat av: Sus
Tråkigt !
Det var ju inte bara en sak som gick fel under kvällen, det var lite för många missar av personalen. Annars är det ju som du beskriver ett superställe med utsökt god mat. Hälleflundran jag åt när vi 4 var där är det godaste jag smakat.
Kram Sus
Postat av: Heather Kozak-Lundquist
Mia - I wish! =) Gordon är underbart!
Trackback